Op deze pagina kun je de werkbladen downloaden die benoemd worden in de toolmap.
De werkbladen zijn handvatten en een middel die gebruikt kunnen worden binnen de implementatie van executieve functies op school.
Wil je hulp om aan de slag te gaan met de werkbladen, neem dan contact met ons op.
De werkbladen zijn onderverdeeld naar de elf executieve functies, zoals deze ook beschreven worden in onze literatuur.
1) Responsinhibitie: Het vermogen om eerst na te denken en een situatie te beoordelen en zo na te gaan hoe het gedrag effect kan hebben op een situatie.
2) Werkgeheugen: Eerder geleerde vaardigheden kunnen toepassen in nieuwe situaties. De werkbladen in het volgende PDF-bestand zijn gericht op het trainen van het werkgeheugen.
3) Emotieregulatie: Emoties onder controle houden. Hoe kun je dat het beste doen? En hoe kun je dit trainen? Zie hiervoor de werkbladen.
4) Flexibiliteit: in staat zijn om plannen te kunnen bijstellen. Want was als het allemaal niet gaat zoals gepland?
5) Volgehouden aandacht: aandacht kunnen blijven schenken aan een taak. Hoe doe je dit en hoe hou je dit vol?
6) Taakinitiatie: op tijd aan een taak kunnen beginnen. En bijvoorbeeld het vermogen om in te schatten hoe lang een bepaalde taak eigenlijk duurt.
7) Planning: Het vermogen een plan te bedenken om een doel te bereiken of een taak te voltooien. De onderstaande werkbladen zijn gericht op het ontwikkelen van de planvaardigheden.
8) Organisatie: Dingen volgens een bepaald systeem ordenen. Zoals het organiseren van je schoolspullen. Werkbladen om hiermee te oefenen, komen terug in onderstaand bestand.
9) Timemanagement: de tijd, die nodig is voor een activiteit, juist inschatten en indelen. Denk aan het leren prioriteiten stellen met betrekking tot het werken met een planner.
10) Doelgericht doorzettingsvermogen: een doel kunnen formuleren en realiseren zonder afgeleid of afgeschrikt te worden.
11) Metacognitie: een stapje terug doen om de situatie te overzien en te bekijken hoe een probleem kan worden aangepakt.